米国最大のプロテスタント教派、南部バプテスト連盟(SBC)の出版部門である「ライフウェイ・クリスチャン・リソーシーズ」(本部:テネシー州ナッシュビル)は、全170店舗あるキリスト教書店「ライフウェイ・クリスチャン・ストア」を今年中に閉鎖し、オンライン販売に切り替える方針だ。
[toggle]LifeWay Christian Resources, the largest Christian retail chain in America, plans to close all 170 stores this year and shift its offerings entirely online.[/toggle]「地元の店舗を閉める決断は難しい」と述べるのは、トム・ライナー社長の後継者であるブラッド・ワゴナーCEO。
[toggle]“The decision to close our local stores is a difficult one,” said acting president and CEO Brad Waggoner, who is succeeding longtime LifeWay president Thom Rainer.[/toggle]「ライフウェイは、店舗がある地域社会と密接な関係を築いてきたし、その地域社会に貢献できたことを光栄に思っています。私たちはこれからも地域の教会の霊的な必要に応え続けます」
[toggle]“LifeWay has developed close connections with the communities where our stores are located, and we have been honored to serve those communities. We will continue serving local congregations as they meet the spiritual needs of their neighbors.”[/toggle]SBC支部は1月、「売上減少と財政難により、今年は店舗数を減らす」と初期計画を発表したが、結局、2019年以降、店舗を持つのは現実的でないと判断した。ライナー氏は、「30州にまたがる店舗を守るためにできる限りのことをした」と語る。
[toggle]The Southern Baptist affiliate announced in January initial plans to reduce its locations this year due to declining sales and financial pressures, but ended up deciding it wasn’t viable to keep any stores open past 2019. Rainer said they did all they could to save the stores, which span across 30 states.[/toggle]「私たちの小売戦略は、急成長を遂げているデジタル・チャンネルにより重点を置くことになります」とワゴナー氏は水曜日(3月20日)の発表で述べた。ライフウェイ・コムでのオンライン販売は継続する。
[toggle]“Our retail strategy for the future will be a greater focus on digital channels, which are experiencing strong growth,” Waggoner said in an announcement on Wednesday. The chain will continue online sales through LifeWay.com.[/toggle]2017年、キリスト教小売業で世界最大だった「ファミリー・クリスチャン・リソース」(ミシガン州グランドラピッズ)が増え続ける借金と経営破綻によって全240店舗を閉鎖した2年後、ライフウェイも後に続くことになった。SBCに次ぐ信徒を抱える合同メソジスト教会の小売り部門、コークスバリー書店(本部:テネシー州ナッシュビル)も13年、38店舗ある全書店を閉じた。
[toggle]LifeWay’s store closures come two years after its competitor, Family Christian Resources, shut down all 240 locations in the midst of mounting debt and bankruptcy. Cokesbury Bookstores closed all 38 retail stores in 2013.[/toggle]「キリスト教書店で20年間働いていた者として、キリスト教書や聖書、資料を見つけて購入できる170もの実店舗がなくなるのは悲しい」と、福音派キリスト教出版協会(ECPA)理事で最高経営責任者のスタン・ジャンツ氏。
[toggle]“As someone who spent 20 years working in Christian retail, I am sad that there will be 170 fewer physical stores where people can find and purchase Christian books, Bibles, and resources,” said Evangelical Christian Publishers Association (ECPA) president and CEO Stan Jantz in response to LifeWay’s news.[/toggle]「確かに短期的には、この新しい現実に適応することは困難でしょう。ライフウェイはキリスト教出版業界にとって重要なチャンネルでした。しかし、ECPA加盟出版社によって出される、人生を変えるようなコンテンツは、これまで以上に創造的かつ効果的な方法で読者を見つけ、魅了し続けることでしょう」
[toggle]“Certainly in the short run, adjusting to this new reality will be a challenge … LifeWay stores have been an important channel for Christian publishers, but the life-changing content produced by ECPA members will continue to find and engage readers in ever more creative and effective ways.”[/toggle]インターネットやメガチャーチの書店、ベストセラーだけを置く一般書店で本が買われるようになったこの10年以上、「キリスト教書店をいかに守るか」について、クリスチャンは論じてきた(2008年の「クリスチャニティー・トゥデイ」〈CT〉の特集のタイトルだった)。
[toggle]For over a decade, Christians have been asking how to save the Christian bookstore (the title of a 2008 Christianity Today cover story) as shoppers increasingly turned to the internet, megachurch bookstores, and mainstream stores for top titles.[/toggle]パラブル・グループの調査によると、2018年、キリスト教書店の売り上げは総じて3%減じた。数年前ほどの激しい下落ではなかったものの、年々の損失を埋め合わせるほどではなかった。キリスト教書店の3分の2近くが、「最大の関心は商売の行く末だ」と述べ、利益はその次にすぎなかった。
[toggle]Overall, sales at Christian retailers declined 3 percent in 2018, according to research by The Parable Group. Even though the dips aren’t as dramatic as a few years before, it doesn’t make up for year after year of losses. Nearly two-thirds of Christian retailers said the future of their industry was a top concern—second only to their own declining margins.[/toggle]ライフウェイは1年半前、おしゃれなビジネス街であるナッシュビルに新しい本社を開いた。皮肉なことに、ライフウェイのかつての場所にはアマゾンのオフィスが入るだろう。
[toggle]The ministry just opened a stylish downtown Nashville location a year and a half ago at its new corporate headquarters. In an ironic twist, LifeWay’s former location will now house incoming Amazon offices.[/toggle]数年前、「ライフウェイは、地元の教会とのパートナーシップに焦点を当て、商品そのものを越えた経験を提供する、共同体が集う場へシフトする」とライナー氏は提案した。
[toggle]A few years ago, Rainer suggested LifeWay would focus on local church partnerships and shift toward becoming a community gathering place to offer an experience beyond the products themselves.[/toggle]「クリスチャンは誰でもアマゾンで、信じられないほど幅広い品揃えの中から商品を買え、サービスを受けることができます。しかし、私たちが見ているものは違います。教会のリーダーは、スタッフであれ、信徒であれ、『最適なテキストはどれか』と尋ねます。私たちは教会を知り、テキストを知っているので、それぞれの状況に適した回答ができるのです」と、2017年、CTに対してライナー氏は語っている。
[toggle]“Anybody in any church can go to Amazon and have this incredible breadth and incredible service,” he told CT in 2017. “But here’s what we’re finding: Church leaders—whether staff or lay persons—are asking questions like, ‘How do I know this resource is best?’ We have a contextualized answer because we know the church, and we know the resources.”[/toggle]しかし、買い物の流れはますます実店舗から離れていく一方だ。ライフウェイは10年以上も前から、売上高が営業経費を上回らなかったと、「バプテスト・リポート」は報じている。また両者の差は、2010年に230万ドルだったのが、17年には3550万ドルに広がった。
[toggle]But the trend away from brick-and-mortar shopping only grew worse. LifeWay hadn’t had sales exceed its operating expenses in more than a decade, Baptist Press reported, and the margin between the two grew from $2.3 million in 2010 to $35.5 million in 2017.[/toggle]SBCの昨年の年次総会で、「ライフウェイは数百万人の個人と数万の教会に奉仕している」と報告した。
[toggle]At last year’s SBC annual meeting, LifeWay reported serving “millions of individuals and tens of thousands of churches” with its offerings.[/toggle]ライフウェイ・チェーンは教派によって運営されており、その教義的なガイドラインが品揃えの基準を決めている(置かないものは「繁栄の神学」、天国に旅した体験談、近年では、LGBTを擁護するジェン・ハットメイカーや、マーズヒル教会を解雇されたマーク・ドリスコル、ハーベスト・バイブル・チャペルを解雇されたジェームズ・マクドナルドらの著作だ)。しかしライフウェイは、その競争力が何年にもわたって衰えてきたため、より幅広いクリスチャンの顧客基盤に頼ってきた。このニュースが報じられると、多くの南部バプテストのクリスチャンや著者、頻繁に利用してきた客たちはライフウェイのチェーン店に感謝を表した。
[toggle]The chain is run by the denomination, whose doctrinal guidelines set content standards (no prosperity gospel books, accounts of visiting heaven, and in recent years, titles by authors such as Jen Hatmaker, Mark Driscoll, and James MacDonald). But LifeWay draws in a broader Christian customer base, especially as its competition has shuttered over the years. Many Southern Baptists, Christian authors, and loyal shoppers offered tribute to the chain in the wake of the news.[/toggle]「業界の動向を踏まえれば、それほど衝撃を受けるほどではないかもしれないけれど、これは、新しい聖書研究で本が必要になる日まで待っていられないということです。地元のライフウェイに務めていた女性店員は数年来、貴重な情報源でした。彼女らを失うのは悲しい」とテキサス・バプテスト・クリスチャン・ライフ・コミッションのディレクターであるキャサリン・フリードマンはツイートした。
[toggle]“Given industry trends this shouldn’t be as shocking as it is, but this also means I can’t wait till the day before our new bible study starts to pick up the book anymore,” tweeted Kathryn Freeman, director at Texas Baptists’ Christian Life Commission. “The women at my local LifeWay have been a great resource over the last few years. I’m sad to lose them!”[/toggle]「2002年に出版業界に入ってから、全米400店舗もあるウォルデン・ブックス・チェーンを含め、2000店舗もの書店が閉店した。ライフウェイに感謝するとともに、書店については本当に残念だ」とツイートしたのは、ライフウェイで5冊の著書を販売していたジョエル・ローゼンバーグ。
[toggle]“Since I began in the publishing industry in 2002, some 2,000 bookstores in America have closed their doors forever, including the 400 stores of the WaldenBooks chain. And now this. I’m very grateful for the @LifeWay team and will miss their stores,” tweeted author Joel Rosenberg, who has five books sold by LifeWay.[/toggle]キリスト教小売店では、書籍は依然としてトップの購入率をほこり、売り上げの3割以上を占める。巨大なチェーン店はいわゆる「イエスのがらくた」を扱っていると非難を浴びてきたが、その売り上げは、重要な書籍の出版などを支えるために使われてきた。
[toggle]Books remain the top item purchased at Christian stores, making up over a third of sales. The big chains have taken flak for carrying so-called Jesus junk, whose sales were used to bolster more serious products.[/toggle]過去数年来、思いがけずベストセラーになった数多くのキリスト教書は、わざわざキリスト教書店を探す必要がないほど大ヒットした。ゲーリー・チャップマンの『愛を伝える5つの方法』(いのちのことば社)、サラ・ヤングの『わたしは決してあなたをひとりにしない』(同)、またテレビ・シリーズ「フィクサー・アッパー」のジョアンナ・ゲインズや「ダック一族」のセイディー・ロバートソンら有名人の作品などだ。それらはウォルマートやターゲットというスーパーや空港、もちろんアマゾンでも販売されており、NBCニュースで最近取り上げられた。
[toggle]Many of the breakout Christian titles over the past several years—books like The 5 Love Languages by Gary Chapman and Jesus Calling by Sarah Young, and releases from celebrities like Fixer Upper’s Joanna Gaines and Duck Dynasty’s Sadie Robertson—were big enough that buyers didn’t need to seek out a Christian store to find them; they were on sale at Wal-Mart Target, airports, and yes, Amazon, NBC News recently noted.[/toggle]このような「売れ筋」商品は、特にキリスト教書店で売れる商品の3倍もの売上があると、パラブル・グループは報告している。
[toggle]Parable Group reported that such “frontline” titles made up three times as much of the Christian products sold everywhere as they did in Christian stores in particular.[/toggle]「このニュースを聞き、それがライフウェイのスタッフや出版関連業界に与える影響を考えると、悲しみを覚えます。キリスト教小売チェーンがなくなったことで、数あまたあるキリスト教独立書店は、キリスト教コンテンツと製品をクリスチャンに提供する役割と責任が大きくなりました」と述べるのは、クリスチャン・マーケティング・エージェンシーのグレッグ・スクワイアズ社長だ。
[toggle]“We are saddened by this news and the impact this will have on the LifeWay staff, publishing community, and surrounding communities,” said Greg Squires, president of the Christian marketing agency. “With this loss of another Christian retail chain, the hundreds of independent Christian bookstores have an expanded role and increased responsibility to serve their communities with Christian content and product.”[/toggle]閉店に関するさらなる情報はライフウェイのホームページにある。
[toggle]More information about the store closings is available at LifeWay.com/StoreFAQs.[/toggle]執筆:ケイト・シェルナット
本記事は「クリスチャニティー・トゥデイ」(米国)より翻訳、転載しました。翻訳にあたって、多少の省略をしています。
出典URL:https://www.christianitytoday.com/news/2019/march/lifeway-to-close-all-170-christian-stores.html